LLM, Anastasiia Vorobiova

Anastasiia Vorobiova, LLM
asystentka naukowa
Anastasiia Vorobiova, LLM
Anastasiia Vorobiova jest asystentką naukową w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (INP PAN). Ukończyła studia magisterskie (LL.M) z międzynarodowego prawa praw człowieka uzyskany na Uniwersytecie w Lund (2021); magistra (LLM) oraz licencjata na Akademii Prawa Uniwersytetu Narodowego w Odessie (odpowiednio 2018 i 2016), oraz tytuł magistra (MA) filologii angielskiej i literatury na Narodowym Uniwersytecie im. I. I. Mechnikowa w Odessie (2017).
Jej praca doktorska, przygotowywana pod kierunkiem prof. Aleksandry Gliszczyńskiej-Grabias w ramach projektu MEMOCRACY, dotyczy nadużyć w nauczaniu historii w Federacji Rosyjskiej oraz ich konsekwencji z perspektywy międzynarodowego prawa praw człowieka. W 2024 roku otrzymała grant NCN Preludium (nr 2024/53/N/HS5/00119) na projekt badawczy pt. „ Edukacja czy indoktrynacja? Nadużywanie nauczania historii jako naruszenie praw dziecka podczas wojny rosyjsko-ukraińskiej”, który realizuje w Poznańskim Centrum Praw Człowieka.
Pani Vorobiova aktywnie działa również w ukraińskim gronię obrońców praw człowieka. Obecnie pełni funkcję doradcy prawnego w międzynarodowej fundacji Global Rights Compliance, a wcześniej współpracowała z ukraińską organizacją pozarządową Almenda, zajmującą się ochroną praw dziecka. Jest autorką i współautorką licznych publikacji dotyczących naruszeń praw dziecka na terytoriach okupowanych przez Rosję, przeciwdziałania dezinformacji i propagandzie w czasie konfliktu zbrojnego, a obecnie pracuje nad praktycznymi poradnikami dotyczącymi ścigania kolaborantów wojennych w Ukrainie.
Jest laureatką Stypendium Instytutu Szwedzkiego dla Global Professionals oraz absolwentką Sieci Instytutu Szwedzkiego dla Przyszłych Globalnych Liderów (NFGL).
Główne zainteresowania badawcze:
- międzynarodowe prawo praw człowieka,
- międzynarodowe prawo humanitarne,
- prawa pamięci,
- kwestie międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych i odpowiedzialności.
Wybrane publikacje:
- Vorobiova, A. (2025). “The Stolen Children: Russia’s Policy Towards Ukrainian Minors Transferred after the Outbreak of the War – An International Law Perspective.” In: Balcerzak M. and Cała-Wacinkiewicz E (eds.) ‘Legal Perspectives on the Russia–Ukraine War’, Routledge.
- Vorobiova, A. (2024) “Russian Federation.” In: Heinze, E. (ed.) Criminalising Hate Speech. T.M.C. Asser Press. https://doi.org/10.1007/978-94-6265-650-5_17
- Vorobiova, A. (2023). “The Lessons of Nuremberg: Their Use and Abuse in the Current Russia–Ukraine War.” Polish Yearbook of International Law, 42, 55–82. https://doi.org/10.24425/PYIL.2023.147170
- Vorobiova, A. (2021). “The Children of ‘Crimean Spring’ and the Right to Education under Belligerent Occupation”, https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/9050511
Wybrane raporty:
- Manufacturing Impunity: Russian Information Operations in Ukraine – Global Rights Compliance, 2025. https://globalrightscompliance.org/wp-content/uploads/2025/05/Manufacturing-Impunity.pdf
- The Russian Federation’s Policy on the Eradication of Children’s Identity in the Temporarily Occupied Territories of Ukraine: 2024 Overview – Almenda, 2025. https://almenda.org/en/analitichnij-zvit-politika-rosii-shhodo-znishhennya-identichnosti-ditej-na-tot-ukraini-pidsumki-2024-roku/
- Youth Policy of the Russian Federation as a Tool for Eradicating Identity in the Temporarily Occupied Territories of Ukraine — Almenda, 2024. https://almenda.org/en/analitichnij-zvit-molodizhna-politika-rf-yak-instrument-znishhennya-identichnosti-na-tot-ukraini/
- The study “Lessons (not) learned: countries’ experiences in reintegrating children and youth” – — Almenda, 2024. https://almenda.org/en/nevivcheni-uroki-dosvid-krain-shhodo-reintegracii-ditej-i-molodi/
- Youth movements as the instrument of indoctrination and militarization in the temporarily occupied territories of Ukraine — Almenda, 2023, https://almenda.org/en/molodizhni-ruxi-yak-instrument-indoktrinacii-i-militarizacii-na-okupovanix-teritoriyax/
- Commemorative Plaques as the Evidence of Crimes of the Russian Federation in Crimea — Almenda, 2023 https://almenda.org/en/doslidzhennya-memorialni-doshki-yak-dokaz-zlochiniv-rf-v-krimu/
- Memory Laws in Poland and Hungary: Report by the MEMOCRACY Consortium — Polish Academy of Sciences, 2023. https://doi.org/10.5281/zenodo.8014240
Wpisy na blogach:
- Vorobiova, A. “The School Bell That Rings for War: How Russia is Weaponizing its Education System.” Verfassungsblog, 3 September 2025. https://verfassungsblog.de/the-school-bell-that-rings-for-war/
- Vorobiova, A. “Missing Histories in the ICJ’s Ukraine v. Russia Case.” Lawfare, 2 January 2025. https://www.lawfaremedia.org/article/missing-histories-in-the-icj-s-ukraine-v.-russia-case
- Vorobiova, A. “Why Education Rights Must Finally Be Taken Seriously: Exploring the Perils of Mnemonic Indoctrination in Russia.” EJIL:Talk!, 7 December 2023. https://www.ejiltalk.org/why-education-rights-must-finally-be-taken-seriously-or-exploring-the-perils-of-mnemonic-indoctrination-in-russia/
- Vorobiova, A. “The New Russian School: How Forced Labor and Propaganda are Returning to Russian School Curricula.” Verfassungsblog, 28 August 2023. https://verfassungsblog.de/the-new-russian-school/
- Vorobiova, A. “Education as Indoctrination: Mnemonic Constitutionalism and History Teaching in Russia.” Verfassungsblog, 25 April 2023. https://verfassungsblog.de/education-as-indoctrination-mnemonic-constitutionalism-and-history-teaching-in-russia/
- Vorobiova, A. “How ‘Nazis’ Stole the New Year: Memory Laws and Children’s Rights in Russia.” Völkerrechtsblog, 22 December 2022. https://voelkerrechtsblog.org/how-nazis-stole-the-new-year-memory-laws-and-childrens-rights-in-russia

